Bintang 22. feb. 1942 Levantiske Hav ved Egypten
22. feb. 1942 Bintang
| Bintang af Hongkong |
| Nakskov Sk. № 4 |
| 1922-1942 |
| ⛴ AT 29/M |
| Billedarkiv |
| Convoyweb |
| Færgejournalen |
| JMarcussen |
| Mariners |
| Snesejler |
| Wrecksite ☹ |
| Museet for Søfart |
| 32°N 26°Ø |
| ✟ ✟ ♰ 19 ♥ (25) |
ØK-motorskibet Bintang var opkaldt efter det indonesiske ord for stjerne og var ved besættelsens start på vej fra New Orleans til Thailand med benzin og havde passeret Panamakanalen, men lagde i stedet til i Hongkong og beslaglagdes af Ministry of War Transport under ledelse af United Baltic Corp. og fortsatte transporter i Østasien.
Sommeren 1941 sendtes skibet med kaptajn Harry Herman Larsen fra Bogø til det Levantiske Hav og indgik i regelmæssige konvojer mellem Alexandria i Egypten og Tobruk i det østlige Libyen med forsyninger til den britiske ørkenhær.
Fra 31. januar til 20. februar 1942 befandt skibet sig i Alexandria og lastede benzin i dunke, hvorefter det i konvoj AT 29/M afgik mod Tobruk, men med ud for Sollum-bugten i det vestligste Egypten 140 km øst for destinationen blev konvojen den 22. februar kl. 9.30 angrebet af tyske flyvemaskiner. Bintang ramtes af 3 bomber, gik i eksplosionsagtig brand og sank.
Nogen besætningsmedlemmer reddede livet ved at gå i en redningsbåd eller springe overbord og 28 mere eller mindre sårede samledes senere op af en korvet fra konvojeskorten og bragtes på hospital. Der omkom 19, heriblandt 4 danskere: kaptajnen, styrmanden og 2 maskinmestre.