Pluto 9. maj 1945 Sydlige Øresund

Spring til navigation Spring til søgning

9. maj 1945 Pluto

Svitzer-slæbedamperen Pluto tilhørte hjemmeflåden under 2. verdenskrig.

På vej fra hjemstedet København til bjærgningsarbejde i Storebælt skete der 9, maj 1945 kl. 23 en eksplosion i vandet nær skibet, der da befandt sig i tvangsruten 6½ sømil nordøst for Stevns Fyr.

Ved rystelserne faldt bagbord anker i bund, alt støbegods blev mere eller mindre beskadiget, og vandet strømmede ind gennem en læk i maskinrummet.

Ved pumpning blev skibet holdt flydende svajende for ankeret og ved 16-tiden næste dag toges det på slæb af en anden bjærgningsdamper til København.

Pluto solgtes 1953 til Newcastle og omdøbtes Eastsider, der 1966 oplagdes og 1968 ophuggedes i Blyth.