Pluto 9. maj 1945 Sydlige Øresund
Spring til navigation
Spring til søgning
9. maj 1945 Pluto
| Pluto af Kbh. Eastsider |
| Bodewes, Martenshoek |
| 1924-1945-1968 |
| 162 brt. 1 d. 2 m. |
| Billedarkiv |
| JMarcussen |
| OZ7YA |
| Museet for Søfart |
Svitzer-slæbedamperen Pluto tilhørte hjemmeflåden under 2. verdenskrig.
På vej fra hjemstedet København til bjærgningsarbejde i Storebælt skete der 9, maj 1945 kl. 23 en eksplosion i vandet nær skibet, der da befandt sig i tvangsruten 6½ sømil nordøst for Stevns Fyr.
Ved rystelserne faldt bagbord anker i bund, alt støbegods blev mere eller mindre beskadiget, og vandet strømmede ind gennem en læk i maskinrummet.
Ved pumpning blev skibet holdt flydende svajende for ankeret og ved 16-tiden næste dag toges det på slæb af en anden bjærgningsdamper til København.
Pluto solgtes 1953 til Newcastle og omdøbtes Eastsider, der 1966 oplagdes og 1968 ophuggedes i Blyth.